Daniel Mühlbach är e-handelsentreprenören som grundade nätskobutiken Footway och sedan lanseringen för fem år sedan har lyckats förvandla företaget till en ledande aktör i sin bransch. Han är aktiv inom e-handelsbranschen och förekommer ofta i paneler och andra sammanhang, där han delar med sig av sina erfarenheter och sin kunskap från sina 15 år inom e-handeln. Det märks tydligt att han brinner för det han gör och hans sakkunnighet är något för nya e-handlare att se upp till. Han har klara åsikter om hur man som e-handlare bör tänka för att lyckas med sin butik på nätet och delar gärna med sig av sina tankar kring vart e-handelsbranschen är på väg.
Kundbeteendet på internet
Daniel Mühlbach menar att det inte bara är att ta den fysiska butikens varor och lägga upp dessa till försäljning i en webbutik utan att kunderna har ett annat beteende när de handlar på nätet. Kunden vet ofta ganska väl vad den är ute efter och letar främst efter just den vara den verkligen vill ha, medan kunder i en fysisk butik i större utsträckning kollar igenom butikens utbud. Enligt Daniel är det därför viktigt att koncentrera sig på att försöka sälja en enskild produkt till en kund, snarare än att ha flera olika produktkategorier i webbutiken. Själv säljer han som bekant bara skor och inga andra produkter, vilket gör att de kunder som besöker hans webbutik sannolikt snabbt hittar den vara de letar efter utan att förvirras av ett rörigt och spretigt produktutbud. Via denna länk kan du läsa om Daniel och Footways resa.
Välkomnar konkurrerande nätbutiker
Andra framgångsfaktorer för en lyckad webbutik är enligt Daniel Mühlbach hårt jobb, långsiktighet och ett ständigt pågående förbättringsarbete. Nyckeln till lönsamhet menar han ligger i logistiken, vilket är en av de delar som Footway fokuserar mest på. Han tror på en fortsatt tillväxt för e-handeln och ser den ökande andelen mobilsurfande kunder som en stor möjlighet för e-handelsbranschen. Det tar dock tid att förändra ett konsumentbeteende och för att påskynda denna process ser han gärna att fler webbutiker startas, även inom skobranschen. Han tror nämligen att fler aktörer på e-handelsmarknaden innebär en ökad försäljning, i takt med att fler kunder vågar köpa exempelvis skor och kläder på nätet istället för i fysiska butiker.