När passar rollups?

Med rätt marknadsföringsmaterial vid rätt tillfällen ges bäst effekt. En produkt som ofta används är rollups vilket till stor del beror på dess flexibilitet. Några tillfällen då rollup ofta används är:

Mässor

Det marknadsföringsmaterial som används på mässor måste vara mobilt och därmed relativt lätt att ta till mässan och montera upp i den monter man har. Här visar verkligen rollup upp sin stora fördel. Den är lätt att bära med sig och kan på några sekunder monteras upp så att de som går förbi den tydligt ser det budskap man vill nå ut med. Är det en mycket liten monterplats kan en rollup vara den enda reklam som används. Är det en större monterplats används ofta monterväggar i bakgrunden samt en rollup lite längre fram.

Entré

Det är även vanligt att ha en rollup i en entré för att göra reklam för ett evenemang eller bara som välkomnande information. Här finns fördelen i att den så lätt kan flyttas. Detta helt beroende på vad som ska anordnas i lokalen och hur man vill välkomna gästerna.

Demo

Att stå på matvarubutiker och göra demonstrationer av olika livsmedel är effektivt sätt att nå ut till nya kunder. Men det handlar inte bara om att bjuda på maten då det är minst lika viktigt att lyfta fram de produkter som säljs. Med en rollup kan den personen som bjuder på smakprover lätt skapa en iögonfallande monter oavsett var man står. Det enda som krävs är ett litet bord där smakproverna kan ställas fram.

Som mediascreen

De allra största modellerna av rollups ser snarare ut som en vägg. Dessa kallas för mediascreen och kan exempelvis vara 1,5 meter breda och 3 meter höga. Därmed kan de användas som mobil reklamvägg eller för att skapa en avskärmning på mässa, i butik osv. Genom att kombinera flera av dessa kan man skapa en komplett backdrop som därmed innebär en stor vägg. I detta fall fördelas en bild över de tre-fyra rollups som används vilket skapar en mycket mäktig känsla. Här går det även att ”leka” med vinklar och belysning beroende på vad som finns på dess rollups.