Via en influencer marketing byrå kan företag få kontakter och avtal med influencers inom de flesta branscher. Genom att gå via en byrå skapas säkerhet för bägge parter att avtalet följs samt att alla marknadsföringsregler efterföljs.
Influencer är en relativt ny titel på arbetsmarknaden. En person som använder sociala medier och lever på att exempelvis blogga, vlogga eller uppdatera Instagram. Inkomsterna består delvis av samarbeten med företag som vill synas i personens flöde. En influencer har stor påverkan på dess följare (därav namnet) vilket innebär att företag kan se det som en effektiv marknadsföring. Influender är därmed en person som har gott anseende inom en viss bransch. En person som andra följer för att få råd och tips. Det kan gälla allt från mode till datorprodukter. De vanligaste vägarna är:
- Youtube
- Blogg
För att få inkomst kan de ha avtal med en influencer marketing byrå vilka därmed agerar mellanhand mellan företagen och influencern.
Steg för steg på influencer marketing byrå
- Kunden anger ett intresse
Första steget är att en kund kontaktar en influencer marketing byrå för att se vad de kan erbjuda. I intresseanmälan anges vilken hemsida som kunden har. - Förslag på influencers
Byrån kontrollerar därefter inriktningen på hemsidan för att se vilka influencers i deras nätverk som kan vara passande. Är det ett företag som säljer smink som söker ett samarbete så tar de fram ett par influencers som ofta pratar om skönhet i sina sociala kanaler. - Kunden får offert
Om kunden anser att är intressant skapas en offert gällande vad som ingår i uppdraget och vad kunden därmed ska kunna förvänta sig.
Fördelen med influencer marketing
Den stora fördelen med influencer marketing är att marknadsföringen blir väldigt riktad till rätt målgrupp. Influencers har generellt en väldigt homogen följargrupp gällande intressen. Skriver personen om bilar och motorer är de allra flesta följare intresserad av detta. Kan då ett företag som säljer bildelar göra reklam i flödet kommer de nå exakt rätt målgrupp. Dessutom har influencers en stor påverkan på de som följer dem. Ibland större påverkan än de själva riktigt kan förstå. För barn kan det exempelvis vara viktigt att ha samma smink som sin idol likväl som att liknande gosedjur osv.
Marknadsföringen blir därmed mer personlig och inbjudande än om reklam ska spridas mot en bred massa och utan att presenteras med en person bakom budskapet. För ökad säkerhet för bägge parter ansluter sig allt fler influencers till en influencer marketing byrå.