När sommaren gått till ända och hösten passerat är det hög tid att ta upp båten. Såväl större som mindre båtar tas upp vid bryggor runt om i landet för att sedan placeras på kärror samt i olika sorters konstruktioner för vinterförvaring. Tittar man på ett vanligt båtupplägg någonstans i Sverige ser man att det finns en stor variation gällande hur man ställer upp båtarna. I vissa fall byggs hus för att man skall kunna jobba med båten under vintern. För många är det en presenning som utgör båtens skydd mot blåst och snö. Att ha bra presenningar är här mycket viktigt för att man inte skall behöva byta ut dessa mitt under vinteroväder.
Det finns en rad olika alternativ när det kommer till presenningar och för många är det en investering som man hoppas skall bära sig under några år. När man köper proffskvalitet kan man räkna med att även tung blötsnö hålls borta från att sippra ner i båten. En förutsättning för att man skall kunna även regn och snö är att man har en tung och väldigt tät variant. Sådana kommer oftast i vikt upp till 700 gram per kvadratmeter. Jämför man med de billigaste alternativen som finns att tillgå är dessa i vikter mellan 45 och 90 gram. Vidare har de ingen som helst motståndskraft när det gäller tufft slitage från åverkan eller snö.
Inte bara om presenningskvalitet
Viktigt när man täcker en båt av trä är att det alltid finns möjlighet för luft att röra sig. Det gäller även när man täcker plastskrov, men i synnerhet trä som är ett helt annat sorts material. Hur man ställer båten kan göra stor skillnad. Är det vanligtvis västlig vind bör man undvika att ha akterspegel och stäv i denna riktning. Orsaken är till stor del att man behöver ha en öppning i båda ändar för att luften skall kunna ta sig ut. I annat fall ökar kondensrisken vilket ger till följd att vatten kommer in även om man har en bra presenning.
Vid enklare och öppna ställningar kan man också behöva presenningar omlott. Tyngre alternativ hjälper till att hålla omlottpresenningen på plats även vid blåst. Naturligtvis tjudrar man även presenningen. Antingen genom att knyta fast denna med rep, eller genom att använda sandbehållare vilka tynger ner presenningen. Detta ökar också förmågan att hålla borta snö istället för att denna tynger ner presenningen mot däck och sittbrunn.